DESONS

Sobre el so i altres temes

muntanya

Latino Bar (1a part)

Capses amb cinta magnètica

Aquestes quatre capses tornen a casa seva.

QUÈ CONTENEN? - En aquestes capses hi ha 48 carrets de cinta magnètica (de 1/4") amb les gravacions fetes per Víctor Luckert, al rodatge de LATINO BAR, una pel·lícula de Paul Leduc.

ON ÉS CASA SEVA? - A Mèxic, perquè Paul Leduc era mexicà.

Latino Bar - 4 capses amb cinta magnètica

Vaig mesclar LATINO BAR al gener de 1991 a Sonoblok, els estudis de postproducció de cinema que, en aquella època, eren al carrer de Roger de Flor, a Barcelona.

El muntatge de la imatge i del so és de Marisa Aguinaga. En aquells anys l'equip de muntatge d'imatge també s'encarregava del so, tot en el format del 35mm. Per cert, al cap de poc temps la Marisa es convertiria en la primera agent rural.

Latino Bar - Flyer - portada
Clicar aquí per a descarregar aquest flyer (un pdf de 6 pàgines).

És un film, sense diàlegs, rodat als palafitos de Santa Rosa de Agua, al llac Maracaibo (Veneçuela), inspirat en el llibre de Federico Gamboa, Santa (publicat el 1903). Aquí, per descarregar el pdf del llibre.


Hi ha un llibre interessant i recent, Nueve miradas a la obra de Paul Leduc (Universidad Autónoma Metropolitana, México, 2021).

És un treball col·lectiu, amb un capítol dedicat al film LATINO BAR.

El silencio de las voces, el habla de los cuerpos - La negación de habla a los personajes es, sin embargo, lo que más inquieta. Paul Leduc construye la parábola de fondo político a partir de la eliminación de los diálogos: al ostentar el silencio de aquellos que no tienen voz en la sociedad.

También se logra con el énfasis visual en las performances de los cuerpos que luchan, aman, bailan, reposan mecidos por las canciones y por la teatralidad de los pocos escenarios presentes, elementos que expresan la revuelta y traducen los gritos de aquel grupo social que gira en torno del bar latino.

(…) el silencio presente en Latino Bar es también una forma de homenaje a la cultura indígena.

(…) sin necesidad de pronunciar una sola palabra, el cuerpo habla y expresa sus sentimientos y emociones a través de los números musicales, en los movimientos de los bailes y en las actitudes y posturas de los actores.

Los ruidos llenan las lagunas musicales y suenan como sonoridades (vocales) de la naturaleza: son grillos, gotas de lluvia, truenos, el agua que corre, el gallo que canta y otros animales ruidosos que ayudan a componer la banda sonora.


Guardo el calendari de la mescla a Sonoblok:

1990, DESEMBRE

  • Durant els dies 7, 10 i 11, es van transcriure, a magnètic de 35mm, una tria d'aquestes cintes del rodatge, les músiques que havien triat el director i Joan Albert Amargós, autor dels blocs addicionals de música, i una sèrie d'altres sons proveïts per Joan Quilis.

1991, GENER

  • El divendres 4 fem un passi del material bàsic. N'hi dèiem 'fer un interlock', que és el sistema amb que s'enllacen els motors sincrònics del projector i els lectors de so magnètic per anar tots a l'hora.
  • La setmana següent fem les pre-mescles parcials i després la mescla. Pre-mescles a 4 pistes: dies 7, 8 i 9. Mescla a 4 pistes: dies 9 i 10.
  • Mescla final del màster a 2 pistes amb Ultra-Stereo (un sistema que feia la competència al Dolby Stereo), el divendres 11, amb una projecció posterior de control final.

Un cop acabada la mescla, aquestes cintes es van quedar a Sonoblok i ningú les va recollir. Quan l'estudi sencer es va traslladar a un edifici nou al carrer del Perú, l'any 2002, aquest material també el vam guardar i traslladar, conjuntament amb d'altres, com una colla de magnètics de 35mm d'ANGOIXA, el film de Bigas Luna; uns altres de Jaime Camino; etc.

Abans del final de Sonoblok (gener 2014) aquests darrers materials van trobar la seva sortida. Uns van ser recollits per un productor que n'havia adquirit els drets i els d'en Camino van ser dipositats a la Filmoteca.

Però les cintes de LATINO BAR, no. Si les deixàvem al edifici, al final serien destruïdes.

Es veu ben bé que hi ha temes que necessiten el seu temps. Una endreça recent de tot el que guardo i l'haver localitzat la filla del director, Valentina Leduc, també cineasta, han propiciat un desenllaç feliç, com a les pel·lis.

Han passat 31 anys des de la mescla i 8 anys des que me les vaig endur a casa.

Les cintes tornen a Mèxic. Tema tancat. Em sento bé!


Aquest és l'esquema que em vaig fer per a organitzar millor la feina, amb els magnètics i les pistes de cada categoria de l'àudio i en cada rotlle. LATINO BAR en tenia 9, de rotlles, que es van convertir en 4 bobines i mitja.

Latino Bar - Esquema - Magnètics i pistes

Les columnes indiquen:

  • SO DIR/ST: So directe estèreo. Entre 2 i 3 magnètics de 3 pistes per rotlle.
  • SO DIR/M: So directe monoaural. Un o dos magnètics de 1 pista, en pocs rotlles.
  • DUB: Doblatge. Gestos, segurament. Un sol magnètic d'una pista per rotlle.
  • SALA: Efectes de Sala (Foley). Un sol magnètic de 3 pistes per rotlle. Dos, al rotlle 4.
  • MUS/ST: Música estèreo. Màxim de 3 magnètics de 3 pistes per rotlle.
  • ESPEC/ST: Sons especials estèreo, ambients, etc, recollits per Joan Quilis Entre 2 i 7 magnètics tripista per rotlle.
  • Anells Amb: De tant en tant calia reforçar el so amb un ambient en forma d'anell físic (Loop) en 35mm. Primitiu, però pràctic. Delicat també, pel perill d'enredar-se. Encara no existia tota la parafernàlia actual.
< tornar a ESCRITS